Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
dr Iwona Sikorska
Zakład Psychologii Rozwoju i Zdrowia
pokój: 1.318
telefon: (12) 664 56 22
e-mail: i.sikorska@uj.edu.pl
- Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
- psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
- odporność psychiczna
- antropologia filozoficzna
- Sikorska I., Sajdera J., Paluch M. (2017). Dzielne Dzieci! Jak wspierać odporność psychiczną dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Białecka- Pikul, M., Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska , I., Nęcki S., Jackiewicz, M., Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne. Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2011). Bufory stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące właściwości wybranych systemów edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka.. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I., Grygier, U. (2008). Mój uczeń pracuje inaczej Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w szkole ogólnodostępnej. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur.
Artykuły w czasopismach w języku polskim
Gerc, K., Sikorska, I., Łozińska, M.(2022) Strategie radzenia sobie ze stresem a dobrostan seniorów w okresie izolacji społecznej związanej z pandemią COVID-19 Psychologia Rozwojowa. 27, (1): 99–115. doi:10.4467/20843879PR.22.006.16681 www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa
Gliwicka, J., Sikorska, I.(2022). Dobrostan kobiet łączących pracę zawodową nauczycielki z życiem rodzinnym w czasie pandemii COVID-19. Studia Paedagogica Ignatiana [online. 25,(1) , 85–105. DOI 10.12775/SPI.2022.1.005.
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M., Polak, M.(2021). Odporni rodzice – odporne dzieci. Jak zasoby psychiczne rodziny wpływają na odporność psychiczną dziecka. vol. 16, nr 2(60), 101-117. DOI: 10.35765/eetp.2021.1660.08.
Sikorska, I., Lipp, N., Wróbel, P. Wyra, M. (2021). Aktywność a zdrowie psychiczne młodzieży w okresie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19.
Postępy Psychiatrii i Neurologii, 30 (2): 79- 95. DOI: https://doi.org/10.5114/ppn.2021.108472.
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M., Polak, M. (2020). Cechy sprzyjające odporności psychicznej dzieci na podstawie polskojęzyczną wersję skali DECA (The Devereux Early Childhood Assessment). Przegląd Psychologiczny, 63,( 3): 413-426.
Sikorska I., Lipp N., Stadtmuller K., Mostowik J. (2019). Szczęśliwe życie w okresie późnej dorosłości. Znaczenie motywu indywidualnego . Psychologia Rozwojowa, 2019 t. 24 nr 1, s. 29-42
Sikorska, I, Adamczyk-Banach, M., Polak, M. (2019). Zasoby odporności psychicznej dziecka- co wiedzą o ich rodzice i nauczyciele. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2019 t. 14, W poszukiwaniu modelu efektywnego kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej nr 2 (52), s. 23-39
Sikorska I. (2017). Odporność psychiczna w ujęciu psychologii pozytywnej: edukacja i terapia przez przygodę. Psychoterapia,181(2), s. 75-86.
Brzozowska, I., Sikorska,I. (2016) Wpływ telewizji na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia : przegląd badań. Developmental Period Medicine Medycyna Wieku Rozwojowego, 20 (1) 75-81.
Kordas, W., Kokodyńska, K., Kurtyka, A., Sikorska, I. Walczewski,K., Bogacz , J.(2015). Rodzina wobec schizofrenii – grupa psychoedukacyjna w programie pilotażowym ( Family and schizophrenia – psychoeducational group in a pilot programme). Psychiatr. Pol. 2015; 49(6): 1129–1138.
DOI: http://dx.doi.org/10.12740/PP/38934
Sikorska, I. (2014. ). Dziecięca trauma – psychologiczne konsekwencje dla dalszego rozwoju. Sztuka Leczenia 2014, nr 3-4, s 55-70.
Sikorska, I., Osmańska, I. (2013). Czy montessoriański przedszkolak stanie się kreatywnym nastolatkiem? Doświadczenia średniego dzieciństwa a postawa twórcza adolescentów. Edukacja elementarna teorii i praktyce. 30,4,s. 91-109.
Gerc K., Piasecka B., Sikorska I.(2012). Zanieczyszczenie ekologiczne terenu zamieszkania oraz jego wpływ na zaistnienie zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dziecka. [w:] Problemy Higieny i Epidemiologii, 93(1): s. 55-61. ISSN 1895-4316, punktacja MNiSW: 6; Index Copernicus; 4,46.
Sikorska, I., Miklewska, A. (2010). Wspieranie zdrowia psychicznego dziecka. Wychowanie w przedszkolu. Nr 5, Str. 8-16.
Sikorska, I. (2007). Nowe wyzwania dla stymulowania rozwoju dziecka. Sztuka leczenia. 1-2/tom XIV, str, 35-40.
Sikorska, I. (2007). Refleksje nad stymulowaniem rozwoju dziecka. Psychologia w szkole, 3//2007. str. 81-89.
Sikorska, I.(2005). Różnorodność kontekstów społecznego rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), Tom 10 , nr 1 , str.31-43
Sikorska, I. (2004). Rozwój kreatywności dziecka a mikrosystem edukacyjny. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2004), Tom 9, nr 4, str. 71-85
Sikorska, I. (2003).Refleksje nad ludzkim rozwojem . Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA. 2003/ 3, str.. 16-20
Sikorska, I. (2002) Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tom 8, nr 1, str. 69-81.
Sikorska, I. (2002).Zaproszenie do przyjaznego świata. Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA . 2002/ 3, str. 24-30
Sikorska, I. (2001).Profilaktyka już od przedszkola?. Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA 2001/3, str.30-34.
Artykuły w czasopismach w języku angielskim
Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M., Polak, M.(2021). Early screening for protective and risk factors—Polish adaptation of the Devereux Early Childhood Assessment Psychology in the Schools. - 2021 vol. 58 no. 7, p. 1345-1360.
Skrzypiec, G., Alinsung, E., Nasiruddin, U.A.(….) Sikorska, I., Wyra, M. (2020). Harmful Peer Aggression in Four World Regions: Relationship between Aggressed and Aggressor. Journal of School Violence 20(6). DOI: 10.1080/15388220.2020.1808789.
Białecka-Pikul, M., Stepień-Nycz, M., Sikorska, I., Topolewska-Siedzik, E., Cieciuch, J.,(2019). Change and Consistency of Self-Esteem in Early and Middle Adolescence in the Context of School Transition. May 2019, Journal of Youth and Adolescence , 48(2) DOI: 10.1007/s10964-019-01041-y License CC BY 4.0
DOI: 10.1016/j.chiabu.2018.07.030
SIkorska, I., Gerc, K. (2018). Athletes with disability in the light of positive psychology. Baltic Journal of Health, Volume 10, Issue 1, DOI: 10.29359/BJHPA.10.1.07
Talaga, M., Sikorska, I., Jawor, M. (2018). Resilience in Persons with Affective and Anxiety Disorders and the Experience of Early Trauma. Psychiatria Polska, 52(3):471-486 DOI: 10.12740/PP/66124
Sikorska, I. (2015). Minds for the Future as a Challenge for Contemporary Education. Maria Montessori’s and Howard Gardner’s Suggestions for Reform. Edukacja Elementarna w terorii I praktyce, 36 (2015/2), 11- 29. DOI: 114632/eetp_36.1
Sikorska, I. (2014). How to help children think? Stimulating the formation of strategic cognitive processes according to the Montessori method. MoRE - Montessori Research Europe Newsletter 1, 10—16, dostep : www.montessori-europe.com/sites/default/files/MoRE%20Newsletter%202014.pdf
Sikorska, I.,Dworak, M.(2015) Perceptions of the family of origin in adolescent drug users.In: A. Margasinski (Eds.) Family in the systems-centered perspective : theory and research http://www.buildingrelationships.com/facesiv_studies/polish_facesiv.pdf
Piasecka B., Sikorska I., Gerc K. (2008), Diagnosing Family in Systemic Therapy, a Case Study Based on the Family Model by S.Fleck, Polish Journal of Environmental Study, 2008, 17/4A
Gerc K., Piasecka B. Sikorska I. (2008), Child`s Psychomotor Development Disturbances and Environmental Pollution of Residential Area, Polish Journal of Environmental Study, 2008, 17/4A
Sikorska I. , Piasecka B., Gerc K. (2008). Adolescence crisis and attitude towards values. Family Medicine & Primary Care Review. 4/2008
Rozdziały w monografiach w języku polskim
Chodacka, A. i Sikorska, I. (2024). Wychowanie do starości. Propozycja programu edukacyjnego dla dzieci. W: M. Kielar-Turska (red.). Starość jak ją widzi psychologia. Zagrożenia, możliwości, wspomaganie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sikorska, I., Lipp, N., Wróbel, P. Wyra, M. (2021). Dobrostan młodzieży w okresie pandemii COVID-19. W: W. Paluchowski, L. Bakiera. Psychospołeczny obraz pierwszej pandemii COVID- 19 w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Siemiginowska, P., Osikowska, W., Sikorska, I. Moczyńska, J,. , Iskra-Golec, I. (2021). Relacja praca - rodzina, satysfakcja małżeńska i zaangażowanie w pracę w kontekście poczucia własnej skuteczności u mężczyzn . W: K. Popiołek (red.). Dostrzeganie zagrożeń drogą do zmiany. 88-118. Warszawa : Difin,
Siemiginowska, P., Sikorska, I., Osikowska, W., Iskra-Golec, I. (2020). Relacja praca-rodzina i zdrowie a prężność psychiczna pracujących mężczyzn W: T. Ostrowski (red.) Blaski i cienie życia : perspektywa psychologiczna, 221-236. Kraków : Oficyna Wydawnicza AFM.
Chodacka, A., Sikorska, I., Pitala, A. (2020). W przyjaźni wiek nie ma znaczenia! Projekt integracji międzypokoleniowej. W: M. Kielar (red.). Szanse rozwoju w starości, 327- 344. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.
Reder, M., Sikorska, I., Lipp, N.(2020). Postawy młodzieży wobec starości. Sztuka łączy pokolenia . W: M. Kielar (red.). Szanse rozwoju w starości., 229- 244.Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.
Sikorska, I. (2019). Psycholog w pracy z dzieckiem i adolescentem. W: B. Gulla Zadania psychologa-praktyka, 71-87.Kraków : Uniwersytet Jagielloński.
Sikorska I., Mostowik J., Lipp N., Stadtmuller K., (2019), Na tropach ikigai. Zaangażownie w życie jako aspekt pomyślnego starzenia się. W: M. Kielar-Turska (red.). Siła umysłu w starości. 289- 311. Kraków: Wydawnictwo Nuakowe kademii Ignatianum w Krakowie.
Sikorska, I., Wyra, M., Lipp, N.,Krawczyk. T., Wróbel, P., Reder , M., Stadtmueller, K. (2018). Samopoczucie ucznia w szkole – dobrostan i poczucie bezpieczeństwa. W; E. Napora (red). Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.
Sikorska I. , Gerc K., Pawłowski L. (2017). Sport niepełnosprawnych-od integracji do inkluzji . W:I. Sikorska, K.Gerc, L. Pawłowski (red.)(2016). Sportowcy z niepełnosprawnością. Aspekty psychologiczne i społeczne. 7-15. Kraków: Wydawnictwo AFM
Sikorska I. , Gerc K. , Nowak T. (2017). Przystosowanie psychologiczne sportowców z niepełnosprawnością. W: W:I. Sikorska, K.Gerc, L. Pawłowski (red.)(2016). Sportowcy z niepełnosprawnością. Aspekty psychologiczne i społeczne. str.97- 124.Kraków: Wydawnictwo AFM
Sikorska, I., Dworak, M. (2015) . Percepcja rodziny pochodzenia u adolescentów uzależnionych od substancji psychoaktywnych. W: A. Margasiński (red.) Rodzina w ujęciu systemowym. Studia empiryczne. 142-166. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Sikorska, I. (2015). Jak dzieci radzą sobie z trudnościami. Rozwój procesów regulacyjnych u dzieci. W: D. Kubicka (red.) Księga pamiątkowa prof. Marii Kielar-Turskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sikorska, I. (2014). Odporność psychiczna i zadowolenie z życia u sportowców z niepełnosprawnością . W: D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń (red.). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. S. 141-162, Toruń: Wyd. Adam Marszałek,
Sikorska, I. (2014). Droga dziecka do autonomii. Stymulowanie rozwoju zmysłów. W: M. Miksza (red). Edukacja w systemie Marii Montessori-wychowaniem do wartości. S. 134-143. Łódź: Palatum
Sikorska, I. (2011). Psychologiczne aspekty zaburzeń zachowania u dzieci. [w:] K. Biel (red). Dziecko zagrozone wykluczeniem. S. 39-75. Kraków: WAM.
Sikorska, I. (2011). Towarzyszyć w rozwoju czyli jak wspierać dzieci i młodzież. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 11-29.
Sikorska, I. (2011). Edukacja alternatywna- bogactwo różnorodności. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 47-65.
Gerc, K., Piasecka, B., Sikorska, I. (2011). Uwarunkowania zachowań antyspołecznych młodzieży gimnazjalnej w kontekście funkcjonowania rodziny" [w:] E. Bielawska - Batorowicz (red.) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. Rodzina i praca - relacje w warunkach kryzysu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ss. 15
Sikorska, I.( 2011). Doznaję i poznaję czyli ciało osobowe. W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. s. 61-72. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
Sikorska, I.(2011). Miejsce ciała w hierarchii wartości młodzieży. S.217-226 W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
Sikorska, I. (2010). Ciało i zdrowie w okresie późnej adolescencji. W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str.132-149. Warszawa: Difin
Sikorska, I.; Sawicka, J.; Smiatek, B.; Sulik, K.; Węglowska-Król, K. (2010). Po co młodym ludziom modyfikacje ciała? W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str. 149 - 174. Warszawa: Difin
17.Sikorska, I. (2010). Czynniki ryzyka i czynniki ochronne – zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo PAT
Sikorska, I., Miklewska, A. (2009). Promocja zdrowia psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym. W: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 3, s. 152-167. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
Sikorska, I., Piasecka ,B., Gerc, K. (2009). Wystarczająco dobra rodzina czyli środowisko rodzinne promujące zdrowie psychiczne dziecka.W: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 4, s. 283- 299. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
Sikorska, I. (2008). Ja cielesne w biegu życia. W: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta (red).W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sikorska I. (2008). Wzmacnianie odporności dzieci i młodzieży jako zabezpieczenie przed wykluczeniem społecznym. W: Przeciw wykluczeniu społecznemu. B. Gulla, M. Duda (red). Kraków: Wydawnictwo PAT
Sikorska, I. (2007). Jak ruch może stymulować rozwój? W: M. Królica, Piwowarska E., Skoczylas-Krotla E. (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku – wyzwania i konteksty. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
Sikorska, I. (2007).Doświadczenie własnego ciała w biegu życia. W: H. Wrona-Polańska (red). Stres-zdrowie-choroba. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej
Sikorska, I., Klimas-Kuchtowa, E. Karpińska-Ochałek , M. (2007). Pozytywne wartościowanie jakości życia a preferowanie ryzyka w pracy zawodowej. W: R. Derbis (red).Jakość życia- od wykluczonych do elity. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
Sikorska, I. (2003). Komunikacja jako przekazywanie znaczeń w pedagogikach Rudolfa Steinera i Marii Montessori.W: K. Gąsiorek (red.).O komunikowaniu się w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym. S. 91-103. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP
Rozdziały w monografiach w języku angielskim
Skrzypiec, G., Wyra, M., Sikorska, I. (et al.) (2023). Cultural Values, Happiness, and Harmful Peer Aggression Reported by Adolescents in 12 World Regions. In: I. Gogolin and L. Ebersöhn (Eds.) Global Perspectives on Education Research, Vol. II. Facing Challenges and Enabling Spaces to Support Learnin, 85- 101. Routledge, Francis &Taylor Group. DOI: 10.4324/9781003147145-9
Sikorska, I. ; Krawczyk, T., Wróbel P., Wyra, M., Reder, M. (2020). Adolescents ‘ Wellbeing in school in light of psychology of place. In : B. Piasecka, Gerc, K. (Eds). Axiological conditions of mental resilience and health. 131-150. Kraków: WUJ.
Wyra, M. & Sikorska, I. (2019). Peer aggression and bullying in Poland. In Skrzypiec, G., Wyra, M., & Didaskalou, E. (in press: 1/4/2019). A Global Perspective of Young Adolescents' Peer Aggression and Well-being : Beyond Bullying. London: Routledge. (272 pages, ISBN10 11383865100)
Sikorska, I., Paluch, M. (2018). Temperamental and family factors of resilience in adolescents.In: T.M. Ostrowski, K. Gerc, B. Piasecka (Eds.). Health and resilience- challenges for person, family and society. s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sikorska, I., Paluch, M. (2015) How to develop resilience in children? In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska, K. Gerc (Eds.). Health and resilience in a fast-changing world. s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sikorska, I. (2014). Phenomena promoting education- psychological actuality of the Montessori ideas. In: B. Bednarczuk, D. Zdybel (Eds.) Learning in Montessori classroom – in search of quality in education. S.109-121, Lublin: Maria Curie –Skłodowska University Press
Sikorska, I. (2014). Theoretical models of resilience and resilience measurement tools in children and young people. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience.s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Piasecka, B., Gerc, K. , Sikorska, i. (2014). Siblings- a retrospective analysis of deidentification processes. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience. s.101-117. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
.Wasilewska, M. ,Gerc, K., Kuleta, M., Piasecka, B., Sikorska, I. (2012). Chosen Aspects of Family Background and Aggressive Behaviour of Younger School children . In: A. Borzęcki (Ed.). Environment, Hygiene and Public Health, 279-291. Lublin: Medical University of Lublin
Sikorska,I. , Wasilewska, M., Piasecka, B., Gerc, K.(2012). Participants in bullying - threats to the further emotional and social development . In: A. Borzęcki (Ed.)Environment, Hygene and Public Health , s. 466-482. Lublin: Medical University of Lublin
Piasecka, B., Gerc, K., Sikorska, I,. Wasilewska, M.(2012). The importance of family and school context of peer bullying, In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health s. 204-216, Lublin: Medical University of Lublin
Gerc, K., Piasecka, B., Wasilewska, M,. Sikorska,L.(2012). Aggressiveness and parent’s emotional intelligence as indicators of violent behaviour in younger school – age children. In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health, s. 36- 50. Lublin: Medical University of Lublin
Sikorska, i. (2012). Trauma in child’s life-reaction to painful experience. In: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuteta (Ed.). Reflactions on psychological mechanisms of trauma and posttraumatic development. S. 19-39. Kraków: Kontekst
Sikorska, I. , Piasecka B., Gerc K. (2011). Psychological factors that prevent children and youths against addictions. In: A. Borzęcki (red.), Men – Health– Environment. , s. 431 – 446.Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
Piasecka,B. ,Sikorska,I., Gerc, K., Czachura, I.,( 2011). The application of integration models family therapy – a case study, in: A. Borzęcki (red.), Men – Health – Environment. , s. 327-340.Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
krajowe
- IV Interdyscyplinarna Konferencja Zdrowie i Odporność Psychiczna, 21-22.09.2018 Kraków
- Siła umysłu w starości Konferencja Kraków Ignatianum, 20- 21.03.2017
- Konferencja Psychologii Zdrowia Poznań, maj 2017
- 36 Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP Gdańsk , 20- 24.09.2017
- Nowe metody diagnozy w Psychoogii Klinicznej, Bydgoszcz, UKW, 18- 20.02.2017
- XXX Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Kraków 06.2016
- III Interdyscyplinarna Konferencja Zdrowie i Odporność Psychiczna, Kraków UJ 22-23.09.2016
- Konferencja szkoleniowa dla Psychologów i Pedagogów ZDROWIE PSYCHICZNE PRZEDSZKOLAKA MAJ 2016
- Edukacyjna Regoionalna Konferencja szkoleniowa Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród uczniów- Bezpieczna szkoła, 18.10.2016
- Żyj aktywnie, myśl pozytywnie- Konferencja szkoleniowa 13.10. 2016
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa o zasięgu międzynarodowym „Problemy badawcze i dydaktyczne w medycynie prewencyjnej” 28-30.05.2015 Kraków.
- Regionalna Konferencja Szkoleniowa dla Nauczycieli, 6.06.2015 Kraków
- Regionalna Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. „Edukacja Włączająca" 24.09.2015 Krakó
- Konferencja Komunikowanie o zdrowiu, Kraków, Uniwersytet Jagielloński, WZKiS styczeń, 2014
- Konferencja Człowiek zalogowany, Uniwersytet Jagielloński, WZKiS oraz Instytut Matematyki, luty 2014
- Konferencja Psychoanalizy Lacanowskiej „Wobec tajemnicy symptomu” Kraków, 2013
- Konferencja Człowiek zalogowany, Kraków luty 2013
- Polskie Dni Montessori, Warszawa,
- Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Kraków, 13-15 wrzesień 2013
- Konferencja Współczesna psychologia mediów, Kraków , UP, istopad 2013
- Konferencja psychologii sądowej, maj 2012 Kraków
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Uwarunkowania Środowiskowe Zaburzeń Zdrowia, Sieniawa, maj 2012
- Ogólnopolska Konferencja :Człowiek zalogowany, Kraków, 13-15.01. 2012
- Sztuka wychowania, Nowy Sącz, WSZ, maj 2012
- Środowiskowe źródła zagrożeń zdrowotnych", 14-16.04.2011 r., Baranów Sandomierski .
- XXXIV Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Katowice Katowice 18-21.09.2011
- XX Jubileuszowa Ogólnopolska Konferencja psychologii rozwojowej pt. „Wiedza o rozwoju w poznawaniu człowieka”, Kraków, 13-16 czerwca 2011
- VII Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, 9-11.09.2010 r., Nowy Sącz
- XIX Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej: Perspektywy rozwoju współczesnego człowieka, Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Łódź 14-16 czerwca 2010
- II Konferencja Naukowa Ciało- Zdrowie- Choroba, 21-23 maja 2009 WSB- NLU Nowy Sącz.
- I Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Psychologia w medycynie- medycyna w psychologii. KUL, Lublin, 25- 27.09.2009
- 18 Sympozjum Somatoterapii i Edukacji Psychosomatycznej, IPS UJ, Towarzystwo Edukacji Psychosomatycznej. Kraków 23-24 października 2009,
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Uwarunkowania Środowiskowe i Profilaktyka Chorób Wieku Rozwojowego Kazimierz Dolny, 9 -10. 10.2008
- XXXIII Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Żyć godnie…”Poznań, 24-27.06.2008
- XVI Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej , Poznań, 06.2007,
- 17.Europejskie Sympozjum Somatoterapii i Edukacji Psychosomatycznej, Promocja Zdrowia- mit czy rzeczywistoścć, Kraków, 25-27.10.2007
- XV Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej , 06.2006 Ustroń .
- Aksjologiczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania indywidualnego, Akademia Pedagogiczna, Kraków, 18- 20.10.2006
- XIII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Augustów, 06.2004
- XII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Uniwersytet Śląski, Cieszyn, 06.2003
zagraniczne
1 International Conference on Educational Success: Tightly Knit Community… Successful Education! Quebeck City, Canada , 25-27 April, 2018.
2.Jean Piaget Society Conference, Amsterdam, Holandia, 28 – 30 May 2018
3. 25th Biennal Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Gold Cost, Queensland, Australia , 15-19 July 2018
4.Pedagogical University, Kraków, September 2018
5.European Conference On Developmental Psychology, Utrecht, 29.08 – 1.09, 2017
6.Well-being in Education Conference, The Ministry of National Education, Higher Education and Research, 2nd, 3rd & 4th of October 2017, Paris
7.European Conference on Developmental Psychology, Braga, Portugal, 8- 12. 09. 2015
8.Tagung: 10 Jahren Resilienzforschung, Freiburg, Germany 1-2 .10.2015
9.Montessori Europe Congress,” Montessori Education: The child,s development in the social environment”, Lublin, 14-16.10.2015
10.2014 World Congress on Resilience . From person to society.
University of West, Timisoara, Rumunia, 9-11.05.2014
11.II Konferencja Międzynarodowa. Zdrowie i odporność psychiczna, Uniwersytet Jagielloński Kraków, 26-27.09.2014
12.International Conference „School as a meeting place” Praga, CZechy, 12.04.2013
13.Symposium - Polish and Russian Montessori Experience and Research Perspective, Sankt Petersburg, 24.09.2013
14.I Konferencja Międzynarodowa : Mental health and resilience. Uniwersytet Jagielloński Kraków,16- 18.10 .2012
15.Conference: Creation of the Ideal Model of Vocational Counselling for Children and Youth with Special Educational Needs Krakow, Poland 1-2. December 2011
16.XII Congress Montessori Europe, Bratyslawa, Slovakia, pażdziernik 2011
17.Conference Promotion of life skills, mental health and resilience I early childhood institutions
Frankfurt am Main, 18 – 20.03.2009
18.International Conference Montessori Europe, Kraków, 30-31.09.2008
19.Seminar: Bildung im Elementarbereich- ein Deutsch-Polnischer Vergleich, Landau, Niemcy, 10- 13.04.2008
20.Seminar: Bildung im Elementarbereich- ein Deutsch-Polnischer Vergleich, Landau, Niemcy, 20- 23.09.2006
21.II International Conference Edukacja przedszkolna I wczesnoszkolna na początku XXI wieku- wyzwania I konteksty. Częstochowa, 25-26.10.2006
- Sikorska, I., Sikora-Wachowicz, B, Białecka-Pikul, M. (2018).Sprawozdanie z konferencji “25th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development”, 15-19 lipca 2018 roku, Gold Coast, Australia. Psychologia Rozwojowa, 23(3)
- Sikorska, I. (2014). Sprawozdanie z II Światowego Kongresu Resilience „Od osoby do społeczeństwa” ,The Second World Congress on Resilience — „From Person to Society”. Timisoara 8–10 maja 2014, Psychoterapia 3 (170) 2014, 93–98.
- Sikorska, I. (2014). Recenzja książki Liselotte Ahnert, Wieviel Mutter braucht ein Kind? Psychologia Rozwojowa , 19 (2,) 123- 126.
Projekty badawcze - międzynarodowe
- 2018 PEER AGGRESSION AND WELL-BEING IN THREE WORLD REGIONS. Współpraca z Flinders University Adelaide, Australia. Kierownik projektu Grace Skrzypiec, PhD. Projekt obejmuje diagnozę przemocy rówieśniczej w 11 krajach Europy, Azji i Oceanii.
- 2017 – 2018 WEELBEING AT SCHOOL , współpraca z Flinders University Adelaide, Australia, Badanie dobrostanu społeczności szkolnej. Diagnoza zdrowia psychicznego w szkole. Partner zagraniczny: Mirella Wyra, PhD.
- 2008 RESILIENZFÖRDERUNG IN EINRICHTUNGEN DER KINDERTAGESBETREUUNG- PRÄVENTION ZUR VERHINDERUNG VON EXKLUSION. Program badawczy dotyczący działań profilaktycznych wobec dzieci ze środowisk zagrożonych, mający na celu zabezpieczenie ich przed wykluczeniem społeczny, koordynator Prof. Dr Klaus Fröhlich-Gildhoff, Freiburg
- 2006-2008 BILDUNG IM ELEMENTARBEREICH- EIN DEUTSCH-POLNISCHER VERGLEICH Badania porównawcze edukacji elementarnej w Polsce i w Niemczech. Koordynowany przez Prof. Dr Bernharda Wolfa z Landau ,
Projekty badawcze - krajowe
Kierownik:
- Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. 2014 - 2015 K/ZDS/ 004439
- Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży 2010
- Młodzież w okresie przemian 2009
Uczestnik:
- 2017- 2018 Wyzwania dla współczesnej rodziny. K/ZDS/ 007327
- 2015- 2016 Analiza zmian we współczesnej rodzinie w kontekście wspierających ją systemów
- K/ ZDS/00951
- 2014- 2018 Social self in adolescence- Psychologiczne ja w świecie społecznym
- Projekt badawczy NCN, (grant nr UMO2013/10/MM/HS6/00544)
- 2010 - 2011 BUYLLING . Przemoc rówieśnicza wśród dzieci.(Bullying AB control, Daphne III kod projektu:JLS/2009-2010/DAP/AG/400000 1327)
- 2010- 2014 Psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w biegu życia- kontekst rodzinny,zdrowotny i edukacyjny . K/ZDS/ 003512
- Metody oraz techniki badania i diagnozy psychologicznej Część III
- Moduł: Psychologia pełni życia. Okres starzenia się i starości.
- Pracownia fakultatywna. Ciało-zdrowie-choroba
- Teorie i metody oddziaływań psychologicznych
- Wykład monograficzny: Poznawanie osób w wieku rozwojowym w kontekście rodzinnym i szkolnym
- Seminarium magisterskie: Rozwojowe znaczenie kryzysu. Kryzysy punktualne i niepunktualne
- Psychopatologia w biegu życia Część III
- Członek Sekcji Medycyny Psychosomatycznej Polskiego Związku Lekarskiego
- współpraca z Małopolskim Niepublicznym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli
- współpraca z Fundacją "PLUS" na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych
- współpraca z Międzynarodową Akademią Rehabilitacji Wieku Rozwojowego (siedziba w Monachium)
- Nagroda Rektora UJ 2010 ( za publikację)
- Nagroda Rektora UJ, zespołowa II st. 2013 ( za publikację)
- Nagroda Rektora UJ 2016 (za publikację)
- Nagroda Rektora UJ 2019 (za publikację)