Przejdź do głównej treści
Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr hab. Katarzyna Stasiuk

dr hab. Katarzyna Stasiuk

Zakład Komunikacji Społecznej i Badań Podstawowych w Psychologii

Pokój: 1.344

Dyżury

e-mail:katarzyna.stasiuk@uj.edu.pl

  • psychologia zachowań konsumenckich; spostrzeganie społeczne; postawy wobec nauki i ekspertów; wykorzystanie wiedzy z obszaru zachowań konsumenckich w rozwiązywaniu problemów prawnych; postawy wobec jedzenia mięsa; postawy wobec jedzenia zamienników mięsa i zamienników nabiału

Stasiuk, K., Paruzel – Czachura M., Polczyk, R., Maciuszek, J. (w druku) The limits of the primacy of morality hypothesis: global impressions of experts are based mainly on their competence, not morality. International Review of Social Psychology

Tischner, A. Stasiuk, K. (2023) Spare parts, repairs, trade marks and consumer understanding. International Review of Intellectual Property and Competition Law, https://doi.org/10.1007/s40319-022-01274-8 

Tischner, A., Stasiuk, K.  (2022) Przeciętny normatywno-empiryczny konsument, czyli czego prawnik może dowiedzieć się od psychologa o zachowaniach rynkowych konsumenta i co z tą wiedzą może zrobić? M. Namysłowska (red). Reklama, aspekty prawne. Nowe wyzwania. Wolters Kluwer

Stasiuk, K., Maison, D. (2022) The Influence of New and Old Energy Labels on Consumer Judgements and Decisions about Household Appliances. Energies, 15, 1260. https://doi.org/10.3390/en15041260

Maciuszek, J., Polak, M., Stasiuk, K. (2022) Declared Intention (Not) to Be Vaccinated against COVID-19, and Actual Behavior—The Longitudinal Study in the Polish Sample. Vaccines, 10, 147. https://doi.org/10.3390/vaccines10020147                                                                                                                          Grunert, K. De Bauw, M., Dean, M., Lahteenmaaki, L., Maison, D., Pennanen, K., Sandell, M., Stasiuk, K., Stickel, L. Tarrega, A., Vainio, A. Vranken, L.  (2021). No lockdown in the kitchen. How the COVID 19 pandemic has affected food – related behaviors. Food Research International, 150, Part A,  110752

Maciuszek, J., Polak, M., Stasiuk, K, Doliński, D.  (2021) Active pro-vaccine and anti-vaccine groups: Their group identities and attitudes toward science. PLoS ONE 16(12): e0261648. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261648

Stasiuk, K.; Polak, M.; Dolinski, D.; Maciuszek, J. (2021) The credibility of health information sources as predictors of attitudes toward vaccination—the results from a longitudinal study in Poland. Vaccines, 9, 933. https://doi.org/10.3390/vaccines9080933                                           

Stasiuk, K., Maciuszek, J., Polak, M., Doliński, D.  (2021) Profiles of vaccine hesitancy: the relation between personal experience with vaccines, attitude towards mandatory       vaccination, and support for anti-vaccine arguments among vaccine hesitant individuals. Social Psychological Bulletin, 16, 1-20. https://doi.org/10.32872/spb.6525       

Stasiuk, K., Bochyńska, K., Śliwińska, P.  Is non - variety boring? (2021) The perception of consumer who incorporate variety or non-variety in their consumer choices. Current Psychology, 40, 115- 1124.

Maciuszek, J., Polak, M., Zajas, A.,  Stasiuk, K. (2020)Associations between value priorities and attitudes toward science. Polish Psychological Bulletin, 51, 237 – 243. 

Danieluk, B., Muda, R., Kicia, M., Stasiuk, K.  (2020) Expertise is in the eye of the beholder - financial advisor evaluations and client satisfaction as a result of advisor recommendations. Polish Psychological Bulletin, 51,14-22. https://doi.org.10.24425/ppb.2020.132648 

Stasiuk, K. (2020) Psychologiczne aspekty spostrzegania ekspertów i ich rekomendacji. Warszawa, PWN (monografia, seria Psychologia – Teoria – Badania, red. D.Doliński i J.Strelau)

Bar - Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2018) The influence of objective knowledge and epistemic motivation on self epistemic authority in health. Advances in Cognitive Psychology, 14, 186 – 191

Stasiuk, K., Bar - Tal, Y., Maksymiuk, R. (2016) When can you become an epistemic authority for your patients? The medical expertise bias. Journal of Health Communication, 21, 92 – 99.

Zaleśkiewicz, T., Gąsiorowska, A., Stasiuk, K.,  Maksymiuk, R., Bar - Tal, Y. (2016) Lay Evaluation of Financial Experts: The Action Advice Effect and Confirmation Bias Frontiers in Psychology, section Cognition

Stasiuk, K., Maison, D. (2014) Psychologia konsumenta Warszawa: PWN. Monografia wydana jako część serii Akademia psychologii, red. prof. Dariusz Doliński i prof. J. Strelau. Książka nagrodzona tytułem Książka dla Trenera 2014, przyznawanym przez Polskie Stowarzyszenie Trenerów Biznesu

Stasiuk, K.,  Bilewicz, M. (2013). Extending contact across generations: Comparison of direct and ancestral intergroup contact effects on current attitudes toward outgroup members. Journal of Community and Applied Social Psychology, 6, 481-491

Bar-Tal Y., Stasiuk K., Maksymiuk R. A. (2013). Patients’ perceptions of physicians’ epistemic authority when recommending flu inoculation. Health Psychology, 32 (6), 706-709.

2022- 2023 PREDIABOLE – developing functional oil enriched with oleanolic acid for the prevention of type 2 diabetes, projekt EIT food (w ramach programu Horizon) realizowany na Uniwersytecie Warszawskim

2021-2022 Strategie podobieństwa - rola badań zachowań konsumenckich w ustalaniu nieuczciwości imitacji produktów wysokoangażujących – minigrant w ramach POB Future Soc UJ

2021 – 2022 DADYgo – dairy alternatives drinks and yoghurt based on rapeseed ingredients projekt EIT food (w ramach programu Horizon) realizowany na Uniwersytecie Warszawskim

2020 How the corona crisis affects consumer behaviour and consumer demand for food products and services projekt EIT food (w ramach program Horizon) realizowany na Uniwersytecie Warszawskim

2016 Zniekształcenia poznawcze w ocenie autorytetu epistemicznego eksperta: ich psychologiczne źródła i konsekwencje na przykładzie na przykładzie oceniania ekspertów z dziedziny ekonomii – grant NCN (2012/05/B/HS6/00268) - wykonawca

2013 Tendencyjność w ocenie eksperta - wpływ rekomendacji lekarza na ocenę jego autorytetu epistemicznego –  grant NCN (2011/03/B/HS6/0211) - główny wykonawca

Maison, D., Stasiuk, K. (2019) Sympozjum - Rola psychologii w zachowaniach konsumenckich. XVI Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, SWPS, UAM, Poznań

Stasiuk, K., Tischner, A. (2019) Prawie jak Luis Vuitton” – (nie) uczciwość i (nie) skuteczność wprowadzania na rynek produktów naśladujących znane marki. XVI Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, SWPS, UAM, Poznań

Stasiuk, K., Polak, M. Maciuszek, J., Doliński, D. (2019) Wpływ własnych doświadczeń na akceptację komunikatów antyszczepionkowych,  ZaBaWa - wokół wpływu społecznego, SWPS, Wrocław

 Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2018). Wykład na zaproszenie. Kompetenty i moralny – dwa wymiary spostrzegania doradców finansowych. Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa

Stasiuk, K., Maciuszek, J. Polak, M. Doliński, D. (2018) Kto się boi szczepień? Postawy Polaków wobec medycyny oficjalnej i alternatywnej. ZaBaWa - wokół wpływu społecznego. UŁ, Łódź

Stasiuk, K. Bednarczuk, P., Cioś, A. (2017). Spostrzeganie ekspertów. XIV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, UMK, Toruń

Bar - Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2016) The Need for certainty (NC): its effect on cognitive consistency. Small Group Meeting on Cognitive Consistency. Kraków, Polska

Zawadzka, A., Stasiuk, K. (2016) Motivation and economic psychology. Symposium Motivation and Economic Psychology. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Stasiuk, K., Muda, R., Kicia, M., Danieluk, B.  (2016) To risk or not to risk. The role of recommendation in perception of financial experts. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Bochyńska, K., Śliwińska, P. Stasiuk, K. (2016) Interesting but irresponsible: the perception of variety vs. non - variety seeking consumers. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Stasiuk,Bar-Tal,Maksymiuk,R.(2015) Medical expertise bias.How to become the epistemic authority for your patients.XIV European Congress of Psychology, Mediolan, Włochy

Stasiuk, K. Bar - Tal Y. Maksymiuk, R. (2015) The effect of self epistemic authority on compliance with expert recommendations. European Congress of Psychology, Mediolan, Włochy

  • Psychologia społeczna

    Psychologia zachowań konsumenckich

    Seminarium magisterskie

    Kultura organizacji

    Consumer Behavior

  • w trakcie procesu certyfikacji terapii poznawczo – behawioralnej

    ukończone studia podyplomowe – Prawo własności intelektualnej (Wydział Prawa, Uniwersytet Jagielloński)

    biegły sądowy przy Sądzie Okręgowym w Warszawia

SCIENTIFIC INTERESTS

psychology of consumer behavior; social perceptions; attitudes toward science and experts; use of knowledge from the area of consumer behavior in solving legal problems; attitudes toward eating meat; attitudes toward eating meat substitutes and dairy substitutes

PEER REVIEWED PAPERS

Stasiuk, K., Paruzel – Czachura M., Polczyk, R., Maciuszek, J. (w druku) The limits of the primacy of morality hypothesis: global impressions of experts are based mainly on their competence, not morality. International Review of Social Psychology

Tischner, A. Stasiuk, K. (2023) Spare parts, repairs, trade marks and consumer understanding. International Review of Intellectual Property and Competition Law, https://doi.org/10.1007/s40319-022-01274-8 

Stasiuk, K., Maison, D. (2022) The Influence of New and Old Energy Labels on Consumer Judgements and Decisions about Household Appliances. Energies, 15, 1260. https://doi.org/10.3390/en15041260

Maciuszek, J., Polak, M., Stasiuk, K. (2022) Declared Intention (Not) to Be Vaccinated against COVID-19, and Actual Behavior—The Longitudinal Study in the Polish Sample. Vaccines, 10, 147. https://doi.org/10.3390/vaccines10020147                                                                                                                          Grunert, K. De Bauw, M., Dean, M., Lahteenmaaki, L., Maison, D., Pennanen, K., Sandell, M., Stasiuk, K., Stickel, L. Tarrega, A., Vainio, A. Vranken, L.  (2021). No lockdown in the kitchen. How the COVID 19 pandemic has affected food – related behaviors. Food Research International, 150, Part A,  110752

Maciuszek, J., Polak, M., Stasiuk, K, Doliński, D.  (2021) Active pro-vaccine and anti-vaccine groups: Their group identities and attitudes toward science. PLoS ONE 16(12): e0261648. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261648

Stasiuk, K.; Polak, M.; Dolinski, D.; Maciuszek, J. (2021) The credibility of health information sources as predictors of attitudes toward vaccination—the results from a longitudinal study in Poland. Vaccines, 9, 933.                 https://doi.org/10.3390/vaccines9080933                                           

Stasiuk, K., Maciuszek, J., Polak, M., Doliński, D.  (2021) Profiles of vaccine hesitancy: the relation between personal experience with vaccines, attitude towards mandatory       vaccination, and support for anti-vaccine arguments among vaccine hesitant individuals. Social Psychological Bulletin, 16, 1-20. https://doi.org/10.32872/spb.6525       

Stasiuk, K., Bochyńska, K., Śliwińska, P.  Is non - variety boring? (2021) The perception of consumer who incorporate variety or non-variety in their consumer choices. Current Psychology, 40, 115- 1124.

 Maciuszek, J., Polak, M., Zajas, A.,  Stasiuk, K. (2020)Associations between value priorities and attitudes toward science. Polish Psychological Bulletin, 51, 237 – 243. 

Danieluk, B., Muda, R., Kicia, M., Stasiuk, K.  (2020) Expertise is in the eye of the beholder - financial advisor evaluations and client satisfaction as a result of advisor recommendations. Polish Psychological Bulletin, 51,14-22. https://doi.org.10.24425/ppb.2020.132648 

Bar - Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2018) The influence of objective knowledge and epistemic motivation on self epistemic authority in health. Advances in Cognitive Psychology, 14, 186 – 191

Stasiuk, K., Bar - Tal, Y., Maksymiuk, R. (2016) When can you become an epistemic authority for your patients? The medical expertise bias. Journal of Health Communication, 21, 92 – 99.

Zaleśkiewicz, T., Gąsiorowska, A., Stasiuk, K.,  Maksymiuk, R., Bar - Tal, Y. (2016) Lay Evaluation of Financial Experts: The Action Advice Effect and Confirmation Bias Frontiers in Psychology, section Cognition

Stasiuk, K., Maison, D. (2014) Psychologia konsumenta [Consumer Psychology] Warszawa: PWN.

Stasiuk, K.,  Bilewicz, M. (2013). Extending contact across generations: Comparison of direct and ancestral intergroup contact effects on current attitudes toward outgroup members. Journal of Community and Applied Social Psychology, 6, 481-491

Bar-Tal Y., Stasiuk K., Maksymiuk R. A. (2013). Patients’ perceptions of physicians’ epistemic authority when recommending flu inoculation. Health Psychology, 32 (6), 706-709.

RECENT CONFERENCE TALKS

Bar - Tal, Y., Stasiuk, K., Maksymiuk, R. (2016) The Need for certainty (NC): its effect on cognitive consistency. Small Group Meeting on Cognitive Consistency. Kraków, Polska

Zawadzka, A., Stasiuk, K. (2016) Motivation and economic psychology. Symposium Motivation and Economic Psychology. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Stasiuk, K., Muda, R., Kicia, M., Danieluk, B.  (2016) To risk or not to risk. The role of recommendation in perception of financial experts. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Bochyńska, K., Śliwińska, P. Stasiuk, K. (2016) Interesting but irresponsible: the perception of variety vs. non - variety seeking consumers. Motivation and Social Perception Conference. Gdańsk

Stasiuk,K.Bar-Tal,Y.Maksymiuk R. (2015) Medical expertise bias. How to become the epistemic authority for your patients.  XIV European Congress of Psychology, Mediolan, Włochy

Stasiuk, K. Bar - Tal Y. Maksymiuk, R. (2015) The effect of self epistemic authority on compliance with expert recommendationsEuropean Congress of Psychology, Mediolan, Włochy

 

ENGAGEMENT IN RESEARCH GRANTS

2022- 2023 PREDIABOLE – developing functional oil enriched with oleanolic acid for the prevention of type 2 diabetes, projekt EIT food (Horizon EU) carried out at the University of Warsaw

2021-2022 Strategie podobieństwa - rola badań zachowań konsumenckich w ustalaniu nieuczciwości imitacji produktów wysokoangażujących [Similarity strategies - the role of consumer behavior research in determining the unfairness of imitations of high-involvement products]- Jagiellonian University grant

2021 – 2022 DADYgo – dairy alternatives drinks and yoghurt based on rapeseed ingredients projekt EIT food (Horizon EU) carried out at the University of Warsaw

2020 How the corona crisis affects consumer behaviour and consumer demand for food products and services projekt EIT food (HorizonEU) carried out at the University of Warsaw

2016 Zniekształcenia poznawcze w ocenie autorytetu epistemicznego eksperta: ich psychologiczne źródła i konsekwencje na przykładzie na przykładzie oceniania ekspertów z dziedziny ekonomii – grant NCN (2012/05/B/HS6/00268) - wykonawca

2013 Tendencyjność w ocenie eksperta - wpływ rekomendacji lekarza na ocenę jego autorytetu epistemicznego –  grant NCN (2011/03/B/HS6/0211) - główny wykonawca

MEMBERSHIP OF PROFESSIONAL BODIES

Member of Polish Society of Social Psychology

Widok zawartości stron Widok zawartości stron