Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
dr Iwona Sikorska
Zakład Psychologii Rozwoju i Zdrowia
pokój: 1.318
telefon: (12) 664 56 22
e-mail: i.sikorska@uj.edu.pl
- Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
- psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
- odporność psychiczna
- antropologia filozoficzna
- Sikorska I., Sajdera J., Paluch M. (2017). Dzielne Dzieci! Jak wspierać odporność psychiczną dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Białecka- Pikul, M., Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska , I., Nęcki S., Jackiewicz, M., Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne. Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2011). Bufory stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące właściwości wybranych systemów edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka.. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
- Sikorska, I., Grygier, U. (2008). Mój uczeń pracuje inaczej Dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów w szkole ogólnodostępnej. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur.
- Sikorska, I. (2014). Theoretical models of resilience and resilience measurement tools in children and young people. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience. s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Piasecka, B., Gerc, K. , Sikorska, i. (2014). Siblings- a retrospective analysis of deidentification processes. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience. s.101-117. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Kamysz, K., Sikorska, I. (2012). O stymulujących wartościach innowacji plastycznych w edukacji". Książka XXI wieku. W: Sztuka wychowania. Nowy Sącz: WSZ
- Wasilewska, M. ,Gerc, K., Kuleta, M., Piasecka, B., Sikorska, I. (2012). Chosen Aspects of Family Background and Aggressive Behaviour of Younger Schoolchildren . In: A. Borzęcki (Ed.). Environment, Hygiene and Public Health, 279-291. Lublin: Medical University of Lublin
- Sikorska,I. , Wasilewska, M., Piasecka, B., Gerc, K.(2012). Participants in bullying - threats to the further emotional and social development . In: A. Borzęcki (Ed.)Environment, Hygene and Public Health , s. 466-482. Lublin: Medical University of Lublin
- Piasecka, B., Gerc, K., Sikorska, I,. Wasilewska, M.(2012). The importance of family and school context of peer bullying, In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health s. 204-216, Lublin: Medical University of Lublin
- Gerc, K., Piasecka, B., Wasilewska, M,. Sikorska,L.(2012). Aggressiveness and parent's emotional intelligence as indicators of violent behaviour in younger school – age children. In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health, s. 36- 50. Lublin: Medical University of Lublin
- Sikorska, i. (2012). Trauma in child's life-reaction to painful experience. In: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuteta (Ed.). Reflactions on psychological mechanisms of trauma and posttraumatic development. S. 19-39. Kraków: Kontekst
- Sikorska, I. (2012). Czy systemy pedagogiczne powinny się integrować? Aktualność pedagogiki Marii Montessori w świetle doniesień współczesnej psychologii. W: B. Surma (red.). s.13-37. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM
- Sikorska, I. , Piasecka B., Gerc K. (2011). Psychological factors that prevent children and youths against addictions. In: A. Borzęcki (red.), Men – Health– Environment. , s. 431 – 446. Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
- Piasecka,B. ,Sikorska,I., Gerc, K., Czachura, I.,( 2011). The application of integration models family therapy – a case study, in: A. Borzęcki (red.), Men – Health – Environment. , s. 327-340.Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
- Sikorska, I. (2011). Psychologiczne aspekty zaburzeń zachowania u dzieci. [w:] K.Biel (red). Dziecko zagrożone wykluczeniem. S. 39-75. Kraków: WAM
- Sikorska, I. (2011). Towarzyszyć w rozwoju czyli jak wspierać dzieci i młodzież. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 11-29
- Sikorska, I. (2011). Edukacja alternatywna- bogactwo różnorodności. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 47-65
- Gerc, K., Piasecka, B., Sikorska, I. (2011). Uwarunkowania zachowań antyspołecznych młodzieży gimnazjalnej w kontekście funkcjonowania rodziny" [w:] E. Bielawska - Batorowicz (red.) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. Rodzina i praca - relacje w warunkach kryzysu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ss. 15
- Sikorska, I.( 2011). Doznaję i poznaję czyli ciało osobowe. W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. s. 61-72. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
- Sikorska, I.(2011). Miejsce ciała w hierarchii wartości młodzieży. S.217-226 W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
- Sikorska, I. (2010). Ciało i zdrowie w okresie późnej adolescencji. W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str.132-149. Warszawa: Difin
- Sikorska, I.; Sawicka, J.; Smiatek, B.; Sulik, K.; Węglowska-Król, K. (2010). Po co młodym ludziom modyfikacje ciała? W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str. 149 - 174. Warszawa: Difin
- Sikorska, I. (2010). Czynniki ryzyka i czynniki ochronne – zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo PAT
- Sikorska, I., Miklewska, A. (2009). Promocja zdrowia psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym. [w]: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 3, s. 152-167. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
- Sikorska, I., Piasecka ,B., Gerc, K. (2009). Wystarczająco dobra rodzina czyli środowisko rodzinne promujące zdrowie psychiczne dziecka. [w]: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 4, s. 283- 299. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
- Sikorska, I. (2008). Ja cielesne w biegu życia. [w]: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta (red). W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Sikorska I. (2008). Wzmacnianie odporności dzieci młodzieży jako zabezpieczenie przed wykluczeniem społecznym. [w]: Przeciw wykluczeniu społecznemu. B. Gulla, M. Duda (red). Kraków: Wydawnictwo PAT
- Sikorska, I. (2007). Jak ruch może stymulować rozwój? [w]: M. Królica, Piwowarska E., Skoczylas-Krotla E. (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku – wyzwania i konteksty. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
- Sikorska, I. (2007).Doświadczenie własnego ciała w biegu życia. W: H. Wrona-Polańska (red). Stres-zdrowie-choroba. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej
- Sikorska, I., Klimas-Kuchtowa, E. Karpińska-Ochałek, M. (2007). Pozytywne wartościowanie jakości życia a preferowanie ryzyka w pracy zawodowej. [w]: R. Derbis (red).Jakość życia- od wykluczonych do elity. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
- Sikorska, I. (2003). Komunikacja jako przekazywanie znaczeń w pedagogikach Rudolfa Steinera i Marii Montessori. [w]: K. Gąsiorek (red.).O komunikowaniu się w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym. S. 91-103Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP
Artykuły w czasopismach w języku polskim
1. Sikorska I., Lipp N., Stadtmuller K., Mostowik J. (2019). Szczęśliwe życie w okresie późnej dorosłości. Znaczenie motywu indywidualnego . Psychologia Rozwojowa, 2019 t. 24 nr 1, s. 29-42
2. Sikorska, I, Adamczyk-Banach, M., Polak, M. (2019). Zasoby odporności psychicznej dziecka- co wiedzą o ich rodzice i nauczyciele. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2019 t. 14, W poszukiwaniu modelu efektywnego kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej nr 2 (52), s. 23-39
3. Sikorska I. (2017). Odporność psychiczna w ujęciu psychologii pozytywnej: edukacja i terapia przez przygodę. Psychoterapia,181(2), s. 75-86.
4. Brzozowska, I., Sikorska,I. (2016) Wpływ telewizji na rozwój poznawczy dzieci poniżej 3. roku życia : przegląd badań. Developmental Period Medicine Medycyna Wieku Rozwojowego, 20 (1) 75-81.
5. Kordas, W., Kokodyńska, K., Kurtyka, A., Sikorska, I. Walczewski,K., Bogacz , J.(2015). Rodzina wobec schizofrenii – grupa psychoedukacyjna w programie pilotażowym ( Family and schizophrenia – psychoeducational group in a pilot programme). Psychiatr. Pol. 2015; 49(6): 1129–1138.
DOI: http://dx.doi.org/10.12740/PP/38934
6. Sikorska, I. (2014. ). Dziecięca trauma – psychologiczne konsekwencje dla dalszego rozwoju. Sztuka Leczenia 2014, nr 3-4, s 55-70.
7. Sikorska, I., Osmańska, I. (2013). Czy montessoriański przedszkolak stanie się kreatywnym nastolatkiem? Doświadczenia średniego dzieciństwa a postawa twórcza adolescentów. Edukacja elementarna teorii i praktyce. 30,4,s. 91-109.
8. Gerc K., Piasecka B., Sikorska I.(2012). Zanieczyszczenie ekologiczne terenu zamieszkania oraz jego wpływ na zaistnienie zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dziecka. [w:] Problemy Higieny i Epidemiologii, 93(1): s. 55-61. ISSN 1895-4316, punktacja MNiSW: 6; Index Copernicus; 4,46.
9. Sikorska, I., Miklewska, A. (2010). Wspieranie zdrowia psychicznego dziecka. Wychowanie w przedszkolu. Nr 5, Str. 8-16.
10. Sikorska, I. (2007). Nowe wyzwania dla stymulowania rozwoju dziecka. Sztuka leczenia. 1-2/tom XIV, str, 35-40.
11. Sikorska, I. (2007). Refleksje nad stymulowaniem rozwoju dziecka. Psychologia w szkole, 3//2007. str. 81-89.
12. Sikorska, I.(2005). Różnorodność kontekstów społecznego rozwoju dziecka. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), Tom 10 , nr 1 , str.31-43
13. Sikorska, I. (2004). Rozwój kreatywności dziecka a mikrosystem edukacyjny. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2004), Tom 9, nr 4, str. 71-85
14. Sikorska, I. (2003).Refleksje nad ludzkim rozwojem . Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA. 2003/ 3, str.. 16-20
15. Sikorska, I. (2002) Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym. Psychologia Rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tom 8, nr 1, str. 69-81.
16. Sikorska, I. (2002).Zaproszenie do przyjaznego świata. Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA . 2002/ 3, str. 24-30
17. Sikorska, I. (2001).Profilaktyka już od przedszkola?. Profilaktyka uzależnienia i współuzależnienia. Warszawa: PARPA 2001/3, str.30-34.
Artykuły w czasopismach w języku angielskim
- Białecka-Pikul, M., Stepień-Nycz, M., Sikorska, I., Topolewska-Siedzik, E., Cieciuch, J.,(2019). Change and Consistency of Self-Esteem in Early and Middle Adolescence in the Context of School Transition. May 2019, Journal of Youth and Adolescence , 48(2) DOI: 10.1007/s10964-019-01041-y License CC BY 4.0
- Skrzypiec, G., Sikorska, I, Wyra, M. et al.(2018). Self-reported harm of adolescent peer aggression in three world regions. Child Abuse & Neglect Volume: 85 Pages: 101-117
DOI: 10.1016/j.chiabu.2018.07.030
- SIkorska, I., Gerc, K. (2018). Athletes with disability in the light of positive psychology. Baltic Journal of Health, Volume 10, Issue 1, DOI: 10.29359/BJHPA.10.1.07
- Talaga, M., Sikorska, I., Jawor, M. (2018). Resilience in Persons with Affective and Anxiety Disorders and the Experience of Early Trauma. Psychiatria Polska, 52(3):471-486 DOI: 10.12740/PP/66124
- Sikorska, I. (2015). Minds for the Future as a Challenge for Contemporary Education. Maria Montessori’s and Howard Gardner’s Suggestions for Reform. Edukacja Elementarna w terorii I praktyce, 36 (2015/2), 11- 29. DOI: 10.14632/eetp_36.1
- Sikorska, I. (2014). How to help children think? Stimulating the formation of strategic cognitive processes according to the Montessori method. MoRE - Montessori Research Europe Newsletter 1, 10—16, dostep : www.montessori-europe.com/sites/default/files/MoRE%20Newsletter%202014.pdf
- Sikorska, I.,Dworak, M.(2015) Perceptions of the family of origin in adolescent drug users.In: A. Margasinski (Eds.) Family in the systems-centered perspective : theory and research http://www.buildingrelationships.com/facesiv_studies/polish_facesiv.pdf
- Piasecka B., Sikorska I., Gerc K. (2008), Diagnosing Family in Systemic Therapy, a Case Study Based on the Family Model by S.Fleck, Polish Journal of Environmental Study, 2008, 17/4A
- Gerc K., Piasecka B. Sikorska I. (2008), Child`s Psychomotor Development Disturbances and Environmental Pollution of Residential Area, Polish Journal of Environmental Study, 2008, 17/4A
- Sikorska I. , Piasecka B., Gerc K. (2008). Adolescence crisis and attitude towards values. Family Medicine & Primary Care Review. 4/2008
Artykuły w monografiach w języku polskim
1.Sikorska I., Mostowik J., Lipp N., Stadtmuller K., (2019), Na tropach ikigai. Zaangażownie w życie jako aspekt pomyślnego starzenia się. W: M. Kielar-Turska (red.). Siła umysłu w starości. 289- 311. Kraków: Wydawnictwo Nuakowe kademii Ignatianum w Krakowie.
2.Sikorska, I., Wyra, M., Lipp, N.,Krawczyk. T., Wróbel, P., Reder , M., Stadtmueller, K. (2018). Samopoczucie ucznia w szkole – dobrostan i poczucie bezpieczeństwa. W; E. Napora (red). Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza (w druku)..
3.Sikorska I. , Gerc K., Pawłowski L. (2017). Sport niepełnosprawnych-od integracji do inkluzji . W:I. Sikorska, K.Gerc, L. Pawłowski (red.)(2016). Sportowcy z niepełnosprawnością. Aspekty psychologiczne i społeczne. 7-15. Kraków: Wydawnictwo AFM
4.Sikorska I. , Gerc K. , Nowak T. (2017). Przystosowanie psychologiczne sportowców z niepełnosprawnością. W: W:I. Sikorska, K.Gerc, L. Pawłowski (red.)(2016). Sportowcy z niepełnosprawnością. Aspekty psychologiczne i społeczne. str.97- 124.Kraków: Wydawnictwo AFM
S.Sikorska, I., Dworak, M. (2015) . Percepcja rodziny pochodzenia u adolescentów uzależnionych od substancji psychoaktywnych. W: A. Margasiński (red.) Rodzina w ujęciu systemowym. Studia empiryczne. 142-166. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
6.Sikorska, I. (2015). Jak dzieci radzą sobie z trudnościami. Rozwój procesów regulacyjnych u dzieci. W: D. Kubicka (red.) Księga pamiątkowa prof. Marii Kielar-Turskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
7.Sikorska, I. (2014). Odporność psychiczna i zadowolenie z życia u sportowców z niepełnosprawnością . W: D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń (red.). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. S. 141-162, Toruń: Wyd. Adam Marszałek,
8.Sikorska, I. (2014). Droga dziecka do autonomii. Stymulowanie rozwoju zmysłów. W: M. Miksza (red). Edukacja w systemie Marii Montessori-wychowaniem do wartości. S. 134-143. Łódź: Palatum
9.Sikorska, I. (2011). Psychologiczne aspekty zaburzeń zachowania u dzieci. [w:] K. Biel (red). Dziecko zagrozone wykluczeniem. S. 39-75. Kraków: WAM.
10.Sikorska, I. (2011). Towarzyszyć w rozwoju czyli jak wspierać dzieci i młodzież. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 11-29.
12.Sikorska, I. (2011). Edukacja alternatywna- bogactwo różnorodności. [w]: B. Piasecka (red). O rozwoju mimo ograniczeń. Procesy wspierania jednostki i rodziny: wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia. S.Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 47-65.
12.Gerc, K., Piasecka, B., Sikorska, I. (2011). Uwarunkowania zachowań antyspołecznych młodzieży gimnazjalnej w kontekście funkcjonowania rodziny" [w:] E. Bielawska - Batorowicz (red.) Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń. Rodzina i praca - relacje w warunkach kryzysu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ss. 15
13.Sikorska, I.( 2011). Doznaję i poznaję czyli ciało osobowe. W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. s. 61-72. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
14.Sikorska, I.(2011). Miejsce ciała w hierarchii wartości młodzieży. S.217-226 W: A. Tylikowska (red). Ciało-zdrowie-choroba. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu
15.Sikorska, I. (2010). Ciało i zdrowie w okresie późnej adolescencji. W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str.132-149. Warszawa: Difin
16.Sikorska, I.; Sawicka, J.; Smiatek, B.; Sulik, K.; Węglowska-Król, K. (2010). Po co młodym ludziom modyfikacje ciała? W: A. Brytek-Matera (red). Ciało w dobie współczesności. Str. 149 - 174. Warszawa: Difin
17.Sikorska, I. (2010). Czynniki ryzyka i czynniki ochronne – zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo PAT
18.Sikorska, I., Miklewska, A. (2009). Promocja zdrowia psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym. W: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 3, s. 152-167. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
19.Sikorska, I., Piasecka ,B., Gerc, K. (2009). Wystarczająco dobra rodzina czyli środowisko rodzinne promujące zdrowie psychiczne dziecka.W: K. Janowski, K. Grzesiuk (red). Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne. T. 4, s. 283- 299. Lublin: Centrum Psychologii i Pomocy Psychologiczej
20.Sikorska, I. (2008). Ja cielesne w biegu życia. W: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta (red).W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
21.Sikorska I. (2008). Wzmacnianie odporności dzieci i młodzieży jako zabezpieczenie przed wykluczeniem społecznym. W: Przeciw wykluczeniu społecznemu. B. Gulla, M. Duda (red). Kraków: Wydawnictwo PAT
22.Sikorska, I. (2007). Jak ruch może stymulować rozwój? W: M. Królica, Piwowarska E., Skoczylas-Krotla E. (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku – wyzwania i konteksty. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
23.Sikorska, I. (2007).Doświadczenie własnego ciała w biegu życia. W: H. Wrona-Polańska (red). Stres-zdrowie-choroba. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej
24.Sikorska, I., Klimas-Kuchtowa, E. Karpińska-Ochałek , M. (2007). Pozytywne wartościowanie jakości życia a preferowanie ryzyka w pracy zawodowej. W: R. Derbis (red).Jakość życia- od wykluczonych do elity. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jan Długosza
25.Sikorska, I. (2003). Komunikacja jako przekazywanie znaczeń w pedagogikach Rudolfa Steinera i Marii Montessori.W: K. Gąsiorek (red.).O komunikowaniu się w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym. S. 91-103. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP
Artykuły w monografiach w języku angielskim
- Wyra, M. & Sikorska, I. (2019). Peer aggression and bullying in Poland. In Skrzypiec, G., Wyra, M., & Didaskalou, E. (in press: 1/4/2019). A Global Perspective of Young Adolescents' Peer Aggression and Well-being : Beyond Bullying. London: Routledge. (272 pages, ISBN10 11383865100)
- Sikorska, I., Paluch, M. (2018). Temperamental and family factors of resilience in adolescents.In: T.M. Ostrowski, K. Gerc, B. Piasecka (Eds.). Health and resilience- challenges for person, family and society. s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Sikorska, I., Paluch, M. (2015) How to develop resilience in children? In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska, K. Gerc (Eds.). Health and resilience in a fast-changing world. s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Sikorska, I. (2014). Phenomena promoting education- psychological actuality of the Montessori ideas. In: B. Bednarczuk, D. Zdybel (Eds.) Learning in Montessori classroom – in search of quality in education. S.109-121, Lublin: Maria Curie –Skłodowska University Press
- Sikorska, I. (2014). Theoretical models of resilience and resilience measurement tools in children and young people. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience.s. 85-101. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Piasecka, B., Gerc, K. , Sikorska, i. (2014). Siblings- a retrospective analysis of deidentification processes. In: T.M. Ostrowski, I. Sikorska (Eds.). Health and resilience. s.101-117. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Wasilewska, M. ,Gerc, K., Kuleta, M., Piasecka, B., Sikorska, I. (2012). Chosen Aspects of Family Background and Aggressive Behaviour of Younger School children . In: A. Borzęcki (Ed.). Environment, Hygiene and Public Health, 279-291. Lublin: Medical University of Lublin
- Sikorska,I. , Wasilewska, M., Piasecka, B., Gerc, K.(2012). Participants in bullying - threats to the further emotional and social development . In: A. Borzęcki (Ed.)Environment, Hygene and Public Health , s. 466-482. Lublin: Medical University of Lublin
- Piasecka, B., Gerc, K., Sikorska, I,. Wasilewska, M.(2012). The importance of family and school context of peer bullying, In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health s. 204-216, Lublin: Medical University of Lublin
- Gerc, K., Piasecka, B., Wasilewska, M,. Sikorska,L.(2012). Aggressiveness and parent’s emotional intelligence as indicators of violent behaviour in younger school – age children. In: A. Borzęcki (Ed.) Environment, Hygiene and Public Health, s. 36- 50. Lublin: Medical University of Lublin
- Sikorska, i. (2012). Trauma in child’s life-reaction to painful experience. In: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuteta (Ed.). Reflactions on psychological mechanisms of trauma and posttraumatic development. S. 19-39. Kraków: Kontekst
- Sikorska, I. , Piasecka B., Gerc K. (2011). Psychological factors that prevent children and youths against addictions. In: A. Borzęcki (red.), Men – Health– Environment. , s. 431 – 446.Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
- Piasecka,B. ,Sikorska,I., Gerc, K., Czachura, I.,( 2011). The application of integration models family therapy – a case study, in: A. Borzęcki (red.), Men – Health – Environment. , s. 327-340.Lublin: Katedra i Zakład Higieny Akademii Medycznej w Lublinie
krajowe
- IV Interdyscyplinarna Konferencja Zdrowie i Odporność Psychiczna, 21-22.09.2018 Kraków
- Siła umysłu w starości Konferencja Kraków Ignatianum, 20- 21.03.2017
- Konferencja Psychologii Zdrowia Poznań, maj 2017
- 36 Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP Gdańsk , 20- 24.09.2017
- Nowe metody diagnozy w Psychoogii Klinicznej, Bydgoszcz, UKW, 18- 20.02.2017
- XXX Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Kraków 06.2016
- III Interdyscyplinarna Konferencja Zdrowie i Odporność Psychiczna, Kraków UJ 22-23.09.2016
- Konferencja szkoleniowa dla Psychologów i Pedagogów ZDROWIE PSYCHICZNE PRZEDSZKOLAKA MAJ 2016
- Edukacyjna Regoionalna Konferencja szkoleniowa Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród uczniów- Bezpieczna szkoła, 18.10.2016
- Żyj aktywnie, myśl pozytywnie- Konferencja szkoleniowa 13.10. 2016
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa o zasięgu międzynarodowym „Problemy badawcze i dydaktyczne w medycynie prewencyjnej” 28-30.05.2015 Kraków.
- Regionalna Konferencja Szkoleniowa dla Nauczycieli, 6.06.2015 Kraków
- Regionalna Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. „Edukacja Włączająca" 24.09.2015 Krakó
- Konferencja Komunikowanie o zdrowiu, Kraków, Uniwersytet Jagielloński, WZKiS styczeń, 2014
- Konferencja Człowiek zalogowany, Uniwersytet Jagielloński, WZKiS oraz Instytut Matematyki, luty 2014
- Konferencja Psychoanalizy Lacanowskiej „Wobec tajemnicy symptomu” Kraków, 2013
- Konferencja Człowiek zalogowany, Kraków luty 2013
- Polskie Dni Montessori, Warszawa,
- Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Kraków, 13-15 wrzesień 2013
- Konferencja Współczesna psychologia mediów, Kraków , UP, istopad 2013
- Konferencja psychologii sądowej, maj 2012 Kraków
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Uwarunkowania Środowiskowe Zaburzeń Zdrowia, Sieniawa, maj 2012
- Ogólnopolska Konferencja :Człowiek zalogowany, Kraków, 13-15.01. 2012
- Sztuka wychowania, Nowy Sącz, WSZ, maj 2012
- Środowiskowe źródła zagrożeń zdrowotnych", 14-16.04.2011 r., Baranów Sandomierski .
- XXXIV Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Katowice Katowice 18-21.09.2011
- XX Jubileuszowa Ogólnopolska Konferencja psychologii rozwojowej pt. „Wiedza o rozwoju w poznawaniu człowieka”, Kraków, 13-16 czerwca 2011
- VII Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, 9-11.09.2010 r., Nowy Sącz
- XIX Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej: Perspektywy rozwoju współczesnego człowieka, Uniwersytet Łódzki, Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Łódź 14-16 czerwca 2010
- II Konferencja Naukowa Ciało- Zdrowie- Choroba, 21-23 maja 2009 WSB- NLU Nowy Sącz.
- I Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Psychologia w medycynie- medycyna w psychologii. KUL, Lublin, 25- 27.09.2009
- 18 Sympozjum Somatoterapii i Edukacji Psychosomatycznej, IPS UJ, Towarzystwo Edukacji Psychosomatycznej. Kraków 23-24 października 2009,
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa Uwarunkowania Środowiskowe i Profilaktyka Chorób Wieku Rozwojowego Kazimierz Dolny, 9 -10. 10.2008
- XXXIII Zjazd Polskiego Towarzystwa Psychologicznego „Żyć godnie…”Poznań, 24-27.06.2008
- XVI Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej , Poznań, 06.2007,
- 17.Europejskie Sympozjum Somatoterapii i Edukacji Psychosomatycznej, Promocja Zdrowia- mit czy rzeczywistoścć, Kraków, 25-27.10.2007
- XV Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej , 06.2006 Ustroń .
- Aksjologiczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania indywidualnego, Akademia Pedagogiczna, Kraków, 18- 20.10.2006
- XIII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Augustów, 06.2004
- XII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Uniwersytet Śląski, Cieszyn, 06.2003
zagraniczne
1 International Conference on Educational Success: Tightly Knit Community… Successful Education! Quebeck City, Canada , 25-27 April, 2018.
2.Jean Piaget Society Conference, Amsterdam, Holandia, 28 – 30 May 2018
3. 25th Biennal Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, Gold Cost, Queensland, Australia , 15-19 July 2018
4.Pedagogical University, Kraków, September 2018
5.European Conference On Developmental Psychology, Utrecht, 29.08 – 1.09, 2017
6.Well-being in Education Conference, The Ministry of National Education, Higher Education and Research, 2nd, 3rd & 4th of October 2017, Paris
7.European Conference on Developmental Psychology, Braga, Portugal, 8- 12. 09. 2015
8.Tagung: 10 Jahren Resilienzforschung, Freiburg, Germany 1-2 .10.2015
9.Montessori Europe Congress,” Montessori Education: The child,s development in the social environment”, Lublin, 14-16.10.2015
10.2014 World Congress on Resilience . From person to society.
University of West, Timisoara, Rumunia, 9-11.05.2014
11.II Konferencja Międzynarodowa. Zdrowie i odporność psychiczna, Uniwersytet Jagielloński Kraków, 26-27.09.2014
12.International Conference „School as a meeting place” Praga, CZechy, 12.04.2013
13.Symposium - Polish and Russian Montessori Experience and Research Perspective, Sankt Petersburg, 24.09.2013
14.I Konferencja Międzynarodowa : Mental health and resilience. Uniwersytet Jagielloński Kraków,16- 18.10 .2012
15.Conference: Creation of the Ideal Model of Vocational Counselling for Children and Youth with Special Educational Needs Krakow, Poland 1-2. December 2011
16.XII Congress Montessori Europe, Bratyslawa, Slovakia, pażdziernik 2011
17.Conference Promotion of life skills, mental health and resilience I early childhood institutions
Frankfurt am Main, 18 – 20.03.2009
18.International Conference Montessori Europe, Kraków, 30-31.09.2008
19.Seminar: Bildung im Elementarbereich- ein Deutsch-Polnischer Vergleich, Landau, Niemcy, 10- 13.04.2008
20.Seminar: Bildung im Elementarbereich- ein Deutsch-Polnischer Vergleich, Landau, Niemcy, 20- 23.09.2006
21.II International Conference Edukacja przedszkolna I wczesnoszkolna na początku XXI wieku- wyzwania I konteksty. Częstochowa, 25-26.10.2006
- Sikorska, I., Sikora-Wachowicz, B, Białecka-Pikul, M. (2018).Sprawozdanie z konferencji “25th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development”, 15-19 lipca 2018 roku, Gold Coast, Australia. Psychologia Rozwojowa, 23(3)
- Sikorska, I. (2014). Sprawozdanie z II Światowego Kongresu Resilience „Od osoby do społeczeństwa” ,The Second World Congress on Resilience — „From Person to Society”. Timisoara 8–10 maja 2014, Psychoterapia 3 (170) 2014, 93–98.
- Sikorska, I. (2014). Recenzja książki Liselotte Ahnert, Wieviel Mutter braucht ein Kind? Psychologia Rozwojowa , 19 (2,) 123- 126.
Projekty badawcze - międzynarodowe
- 2018 PEER AGGRESSION AND WELL-BEING IN THREE WORLD REGIONS. Współpraca z Flinders University Adelaide, Australia. Kierownik projektu Grace Skrzypiec, PhD. Projekt obejmuje diagnozę przemocy rówieśniczej w 11 krajach Europy, Azji i Oceanii.
- 2017 – 2018 WEELBEING AT SCHOOL , współpraca z Flinders University Adelaide, Australia, Badanie dobrostanu społeczności szkolnej. Diagnoza zdrowia psychicznego w szkole. Partner zagraniczny: Mirella Wyra, PhD.
- 2008 RESILIENZFÖRDERUNG IN EINRICHTUNGEN DER KINDERTAGESBETREUUNG- PRÄVENTION ZUR VERHINDERUNG VON EXKLUSION. Program badawczy dotyczący działań profilaktycznych wobec dzieci ze środowisk zagrożonych, mający na celu zabezpieczenie ich przed wykluczeniem społeczny, koordynator Prof. Dr Klaus Fröhlich-Gildhoff, Freiburg
- 2006-2008 BILDUNG IM ELEMENTARBEREICH- EIN DEUTSCH-POLNISCHER VERGLEICH Badania porównawcze edukacji elementarnej w Polsce i w Niemczech. Koordynowany przez Prof. Dr Bernharda Wolfa z Landau ,
Projekty badawcze - krajowe
Kierownik:
- Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. 2014 - 2015 K/ZDS/ 004439
- Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży 2010
- Młodzież w okresie przemian 2009
Uczestnik:
- 2017- 2018 Wyzwania dla współczesnej rodziny. K/ZDS/ 007327
- 2015- 2016 Analiza zmian we współczesnej rodzinie w kontekście wspierających ją systemów
- K/ ZDS/00951
- 2014- 2018 Social self in adolescence- Psychologiczne ja w świecie społecznym
- Projekt badawczy NCN, (grant nr UMO2013/10/MM/HS6/00544)
- 2010 - 2011 BUYLLING . Przemoc rówieśnicza wśród dzieci.(Bullying AB control, Daphne III kod projektu:JLS/2009-2010/DAP/AG/400000 1327)
- 2010- 2014 Psychospołeczne funkcjonowanie człowieka w biegu życia- kontekst rodzinny,zdrowotny i edukacyjny . K/ZDS/ 003512
- Metody oraz techniki badania i diagnozy psychologicznej Część III
- Moduł: Psychologia pełni życia. Okres starzenia się i starości.
- Pracownia fakultatywna. Ciało-zdrowie-choroba
- Teorie i metody oddziaływań psychologicznych
- Wykład monograficzny: Poznawanie osób w wieku rozwojowym w kontekście rodzinnym i szkolnym
- Seminarium magisterskie: Rozwojowe znaczenie kryzysu. Kryzysy punktualne i niepunktualne
- Psychopatologia w biegu życia Część III
- Członek Sekcji Medycyny Psychosomatycznej Polskiego Związku Lekarskiego
- współpraca z Małopolskim Niepublicznym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli
- współpraca z Fundacją "PLUS" na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych
- współpraca z Międzynarodową Akademią Rehabilitacji Wieku Rozwojowego (siedziba w Monachium)
- Nagroda Rektora UJ 2010 ( za publikację)
- Nagroda Rektora UJ, zespołowa II st. 2013 ( za publikację)
- Nagroda Rektora UJ 2016 (za publikację)
- Nagroda Rektora UJ 2019 (za publikację)